Kreativitás: ha kimondom ezt a szót, sokak számára minderről valamiféle kézműves tevékenység jut az eszébe. Mozaikozás, varrás, festés. Ha nem kézműveskedés, akkor pedig valami olyasmi, ami meghökkentően ötletes. A reklámügynökségeknél a kreatív szakember szöveget ír, vagy megtervezi a legújabb reklámot, esetleg kitalálja a legújabb koncepciót. Az egyre népszerűbbé váló, kreativitást fejlesztő tanfolyamok 95%-a valamiféle rajztanfolyam.
De mit is jelent ez a szó valójában? Az idegen szavak szótára úgy határozza meg, hogy aki kreatív, az leleményes és ötletes.

Edward de Bono-tól származik a laterális (kreatív) gondolkodás fogalma . Ő azt mondja, ez teszi lehetővé, hogy kiiktassuk a gondolkodásunkból a sablonokat, és átstruktúráljuk a gondolkodási mintáinkat.  Ezen gondolkodásmód fejlesztéséhez az alábbi technikák elsajátítását ajánlja:

  • Választási lehetőségek kidolgozása
  • Kételkedés az előfeltevésekben
  • Kvóták
  • Analógiák
  • Fordított gondolkodás
  • A domináns gondolat megkeresése
  • Felfüggesztett ítélkezés

Egyszerűsítve: a kreatív gondolkodás egy adott témának, problémának egy a korábbitól eltérő, másfajta megközelítése. Az automata problémamegoldó üzemmód helyett, amely nem engedi, hogy a fától meglássuk az erdőt, lehetőséget ad új nézőpontok észrevételére, szokatlan megoldások keresésére; ugyanakkor figyelembe veszi, hogy  ez a megoldás hasznos legyen. Egy betonkockából teáskannát gyártani új és eredeti ötlet, csak nem túl hasznos. A másik oldalról pedig  piacra dobhatunk egy olyan terméket, amely sikeres lesz, anélkül, hogy valami szokatlan és új ötlet lenne benne.
 

Miért kell és érdemes fejleszteni a kreatív gondolkodást egy vezető esetében?
 

Sok vezetőnél megfigyelhető, hogy bizonyos problémák, konfliktusok kezelésére ugyanazokat a módszereket alkalmazza. A munkatársai egy részénél ez a megoldás jónak bizonyul, másokkal kapcsolatban viszont rendszeresen tévútra vezet. Ez a teljesítmény és a hatékonyság csökkenéséhez vezethet. A kreatív gondolkodásmód fejlesztésével képessé válik a régi, bevált gondolkodási sémáitól elrugaszkodni és új utakat keresni; viselkedése rugalmasabbá, elfogadóbbá válik.
 

Ennek a készségnek az erősítése általánosságban is nagyon hasznos, van azonban néhány olyan eset tapasztalataim szerint, amikor különösen hatékony és eredményes a coaching folyamat során. Ilyen, ha egy vezető több területet is problémásnak ítél meg – pl. motiváció és konfliktuskezelés. A kreatív gondolkodásra ösztönző feladatok segíthetnek, hogy olyan nézőpontokból tekintsen rá a problémáira, amelyeket idáig még nem próbált.  Ezáltal képessé válik más szemszögből  összeraknia a rendelkezésére álló információkat, és így egy másfajta, új eredményre juthat.
Egy nagyon egyszerű és gyors coaching eszköz: elmeséltetni a coachee-val, hogy mit lát a székéből, majd megkérni, hogy cseréljen velünk helyet, és mondja el, mit lát onnan.
 

„ Mi a kreativitás? Felfedezés, kísérletezés, fejlődés, kockázatvállalás, a szabályok áttörése, hibák elkövetése és szórakozás.”
Mary Lou Cook

„Valamennyien elhagyjuk időnként a jól bevált járt utat, és néha jól is tesszük!”
Mérő László

Fülöp Andrea