Kedves ICF Tagok!

Örömmel jelenthetem, hogy a napokban debütált az ICF Magyar Tagozatának legújabb kezdeményezéseként egy előadássorozat amely az ICF Kompetencia Fórum nevet viseli. Az alapot az ICF kompetencia listája szolgáltatta. (lásd: http://www.coachfederation.org/icfcredentials/core-competencies)
A cél az volt, hogy teremtsünk egy olyan “Fórumot” ahol mi ICF tagok alaposabban górcső alá vehetjük a coach kompetenciákat és egyfajta szakmai műhely keretében dolgozzuk fel azokat. Más szóval, hogy beszéljünk róluk, hozzuk közelebb őket a mindennapi coaching praxisunkhoz. Ezentúl arra is kiváló lehetőséget teremtettünk ezzel a fórummal, hogy legyen hol megosztanunk egymással a coaching kompetenciákkal kapcsolatos “best practice”-t, ami lényegében magában foglalja a teljes Coaching praxist. Fontos része lehet ez a Kompetencia Fórum annak a fejlődési útnak amit minden profi coachnak érdeke, hogy bejárjon.

Az első Fórum 2011. május 30-án a Coaching Etika, Etikus Coaching címet viselte. Azaz a Kompetenciák közül legelsőként az Etikai előírások és szakmai elvek követését vettük szemügyre.
 

Az ICF Etikai Kódexét (http://www.coachfederation.org/about-icf/ethics/icf-code-of-ethics ) annak pontjait vizsgáltuk meg a mindennapi coaching gyakorlatból hozott saját példákon keresztül.  A siker egyik záloga az volt, hogy a résztvevők nagyon élő, valódi eseteket hoztak be a Fórumba. Ettől rendkívül megfoghatóvá és gyakorlatiassá vált az etikai elvek feldolgozása, értelmezése.

Mint a Fórum házigazdája is fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy mindenki számára a lehető legvilágosabb legyen: az Etikai Kódex irányt mutat. Nem célja és nem is feladata, hogy megoldást adjon minden egyes helyzetre ami a coaching gyakorlatban előfordulhat. Mégis ha alaposan végigolvassuk a Kódex pontjait azt hiszem egyetérthetünk abban, hogy nagyon precíz iránytűként szolgál valamennyiünk számára azon az úton amit mint az ICF tagjaiként magunkra vállaltunk.
 

Lényeges kiemelni, hogy az ICF tagsággal mindannyian kötelezően magunkra vállaltuk az Etikai Kódex szerinti szakmai magatartást. Ezért annak ismerete elengedhetetlen minden ICF tag számára. Ehhez alaposan kell ismernünk és értenünk is, hogy mit is jelentenek ezek az elvek, előírások a mindennapokban.  Akkor amikor egy potenciális ügyféllel találkozunk és bemutatkozunk. Vagy akkor amikor döntenünk kell arról, hogy etikusan elvállalhatjuk e valakinek a coachingját ha az már meglévő ügyfelünk érdekeit sérti vagy sértheti. De akkor is támpontként szolgál számunkra az Etikai Kódex amikor a szponzor cég vezetője a coaching alanyról vagy a coaching ülésen elhangzottakról szeretne információt kérni tőlünk.
 

Mindezeken túl azért is bír mindannyiunk számára kiemelkedő jelentőséggel az ICF Etikai Kódexe, mert az ehhez való ragaszkodás és elfogadás az egyik leghatékonyabb módja, hogy megkülönböztessük magunkat ügyfeleink szemében.Ez a tipusú megkülönböztetés pedig – tudjuk jól a modern Marketing tudományából –  a piaci siker egyik alap pillére.
Másként tehát, az Etikai Kódex minél szélesebb körben való ismertté tétele a coaching szakma, s így mindannyiunk elemi érdeke.
 

Mindehhez további gyakorlati segitséget nyújt az Etikai Magatartás-Felülvizsgálat eljárási rendjének megalkotása is amely leírja annak folyamatát, hogy ki jogosult és milyen módon kifogással élni konkrét coaching tevékenységgel kapcsolatban és azt kik bírálják majd el (ezt egyébként emailben minden ICF tag megkapta).
 

Mégegyszer köszönet mindenkinek aki az első ICF Kompetencia Fórumon részt vett és szakmai érveivel, meglátásaival hozzájárult ezen sorozat elindításának sikeréhez.

Üdvözlettel,

Segal Péter