Miért van minden coach-nak szüksége szupervízióra?

 

(Jelen cikk eredetije az ICF Blogon jelent meg. Fordításban közöljük.)

 

Három nappal egy 50 órás coaching-szupervízió képzés elkezdése előtt egy barátom és coach-társam megkérdőjelezte a tervemet, mondván, hogy annak ár-érték aránya meglehetősen kétséges.

Mivel előre fizettem, úgy gondoltam, hogy mindegy, elmegyek a képzésre, utána viszont rájöttem, hogy a coaching-szupervízió annyira értékes, hogy minden coach, aki komolyan veszi a munkáját, keresni fogja a lehetőséget.

 

COACHING-SZUPERVÍZIÓ DEFINIÁLÁSA

 

Ne keverjük össze a coachinggal (partneri kapcsolat ügyfelekkel annak érdekében, hogy tudatosságot fejlesszen ki a kívánt cél érdekében) vagy a mentor-coachinggal (a coach munkájának megfigyelése, és az ahhoz kapcsolódó visszajelzés a coach ICF coach-kompetenciák gyakorlása, fejlesztése érdekében). A coaching-szupervízió (továbbiakban: CS) az EMCC (European Mentoring and Coaching Council) definíciója szerint „a coach segítése abban, hogy reflektáló párbeszéd és együttműködő tanulás által fejlessze a coachot, ügyfeleit és azok szervezetét”. A CS a coach hatékonyságát fejleszti, támogató teret ad a coach-nak annak érdekében, hogy feldolgozza az ügyfeleivel megélt tapasztalatát, aminek hatására javul a coach szakmai gyakorlatának minősége és színvonala. Ez bármennyire is pozitívan hangzik, sok coach még mindig nem érti a CS-t és aktív ellenállást érez az igénybevételével szemben. Miért?

 

FELÜLKEREKEDÉS A COACHING-SZUPERVÍZIÓVAL SZEMBENI ELLENÁLLÁSON

 

Három gyakori oka szokott lenni a coaching-szupervízió elutasításának: az idő, pénz és az, hogy nem találják szükségesnek. Nos, azonnal húzzuk ki a „nincs rá idő” kifogást, a CS általában havonta egyszer egy órás tevékenység. Ennyi időt bárki képes erre szakítani.

Az ár indokolt akadály lehet, mivel a CS jellemzően egy órányi coaching díj egyenértéke, amiről megfelelő számú ügyfél híján néhányan úgy gondolhatják, hogy nem éri meg a befektetést. Azonban, a könyvelőm tájékoztatott arról, hogy ez költségként levonható az adóból, a szupervízorom pedig emlékeztetett arra, hogy a coaching hatékonyságának növelése segít abban, hogy több ügyfelet szerezzek és meg is tartsam őket, így pozitív megtérülést (ROI) érjek el.

Amikor egy coach úgy gondolja, hogy nincs szüksége szupervízióra, meghökkenek. Kedvelem a magabiztos, briliáns és tapasztalt coach-okat, de ha ugyanez a coach úgy gondolja, hogy túl bölcs és tehetséges ahhoz, hogy hasznára legyen a szupervízió, akkor elkezdek kételkedni az ítélőképességében.

 

A KLINIKAI PSZICHOLÓGUSOK HASZNÁLNAK SZUPERVÍZIÓT – A COACHOK MIÉRT NEM?

 

Kevés okleveles mentálhigiénés szakember mondaná ki hangosan, hogy: “Én már túl vagyok azon, hogy szükségem legyen szupervízióra”. Bár nem kötelező a szupervízió az oklevél megszerzése után, a klinikusokat teljes képzésük alatt, valamint a karrierjük korai szakaszában végig arra tanítják, hogy soha nem hagyhatják abba a tanulást, csiszolniuk kell a mesterségüket és tágítani a tudatosságukat. Ezért szakmai kultúrájuk részévé válik az az elvárás, hogy folyamatosan vegyenek igénybe szupervíziót - nem tanácsadást, hanem komoly, profi szupervíziót – függetlenül annak költségtől vagy tapasztalatuktól. Mitől mások a coachok? Nem összetett, interperszonálisan kihívást és öntudatosságot igénylő munka a mi szakmánk? Ha azt szeretnénk, hogy a coaching szakmára úgy tekintsenek, mint egy megalapozott, hitelt érdemlő szakma, akkor követnünk kell a mentálhigiénés szakma példáját, és bele kell vennünk az egész karrierre vonatkozó szupervíziót professzionális kultúránkba.

 

A SZUPERVÍZIÓ ÉRTÉKÉNEK MEGBECSÜLÉSE

 

Most, hogy tudod, hogy van időd a coaching szupervízióra és azt is, hogy ez egy bölcs pénzbefektetés, amihez nem lehet túl profinak lenni ahhoz, hogy ne származzon belőle előnye egy coach-nak, tekintsük át a szupervízió néhány páratlan előnyét.

Először is, a CS magasabb szolgáltatási színvonalat és professzionális megelégedettséget eredményez. Bár kevés, a CS hatékonyságát bizonyító empirikus kutatást végeztek eddig ebben a korai időszakban, a hatékonysága magától értetődő. Kivétel nélkül, minden coach-nak van vakfoltja. Szükségünk van még egy szempárra, aki segít meglátni a vakfoltokat, csakúgy, mint ahogyan az ügyfeleink bíznak abban, hogy a mi coaching közbenjárásunkkal tudatosabbak lesznek és jobban fognak teljesíteni. Coachként figyelembe kell vennünk mindent, ami az ügyfelünk világában van, tudatában lenni a coaching beavatkozás eredményének, az ügyféllel való kapcsolatunknak, hitrendszerünknek, értékrendünknek és személyiségünknek, amiket mind az ülésbe magunkkal hozunk. A szupervízió segít a coach-nak ezeket mind látókörön belül tartani, nagyobb éberséggel dolgozni, önbizalmát növelni és jobb eredményeket elérni. A szupervízorok szintén alapvető (és megnyugtató) támogatást adnak a coach etikai gyakorlatához. De ne vedd készpénznek, amit mondok. Tapasztald meg a coaching-szupervíziót első kézből, hogy igazán értékelhesd azt, mekkora erőt ad és mennyire elégedetté tesz.

A személyes elégedettség és a minőségbeli javulás mellett az ügyfelek is kezdik igényelni a szupervíziót. Igen, jól olvasod: az ügyfelek és a vállalati szponzorok egyre inkább előnyben részesítik a szupervíziót kereső coach-okat akkor, amikor kiválasztják, hogy kitől fogják a szolgáltatást igénybe venni. Az észak-amerikai ügyfelek és vállalatok manapság kezdenek ráébredni a szupervízió értékére. Azonban, ha Európában coach-olsz vagy tervezel coacholni, az ügyfelek valószínűleg azt feltételezik, hogy jársz szupervízióba, mivel a CS ott már egy ideje megszokott és a professzionális szervezetek (különösen az EMCC, a második legnagyobb coaching szervezet a világon) megköveteli okleveles coach-aitól a szupervíziót. Mivel egyre több coach és ügyfél ráébred a szupervízió értékére, csak idő kérdése és a coaching-szupervízió globálisan bevett gyakorlattá fog válni.

Végül, ha valaki CS-t kap, annak minden óráját figyelembe veszi az ICF, mint továbbképzési pont az ún. CCEU pontokhoz (Continuing Coach Education). Így ha havonta egy órát töltesz szupervízióval három éven keresztül, az 36 órát tesz ki a minősítés-hosszabbításhoz szükséges 40 CCEU pontból.

Amennyiben most kicsit jobban meg vagy győződve arról, hogy minden coach-nak szüksége van szupervízióra, és jobban értékeled ezt szolgáltatást, és hiszel abban, hogy a szupervízió elkerülhetetlenül része lesz a professzionális coaching-kultúrának és a szakma sztenderd részévé fog válni, akkor valószínűleg lehetőséget látsz ebben, különösen, ha Észak-Amerikában élsz. Amennyiben szeretnél versenyelőnyhöz jutni az ambiciózus coachok tengerében, akkor a coaching-szupervízió csak rád vár.

 

A szerzőről:

Jason Sackett, PCC, LCSW, CEAP maga is formálisan képzett coach-szupervízor, aki egy elit coaching-szupervíziós közösséggel dolgozik azon, hogy az Egyesült Államok első 25 minősített coach-szupervízorának egyikévé váljon. Bár Los Angelesben él, ő maga és kollégái világszerte nyújtanak coaching-szupervíziós szolgáltatást. Ha többet szeretnél megtudni, látogass el honlapjára: www.SolutionsMine.com, vagy vedd fel vele a kapcsolatot a LinkedIn-en keresztül.

Jelen blogon megjelent, a vendégszerzők által képviselt nézetek és vélemények a szerző nézetei és véleménye, nem feltétlenül tükrözik az ICF véleményét és nézeteit. Az ICF blogon megjelentetett vendégpublikáció nem azonos az ICF jóváhagyásával, valamint a szerző által ajánlott terméket és szolgáltatások minőségért sem vállalunk felelősséget.

 

Az eredeti cikk itt olvasható: http://coachfederation.org/blog/index.php/8070/