Etikai GYIK

 

Az alábbi kérdéseket és válaszokat az ICF Global Etikai Bizottsága (ICF Ethics and Standards Committee) állította össze, hogy segítse a coachokat abban, hogy jobban megértsék és alkalmazzák az az Etikai Kódexet. Fordította az ICF Magyar Tagozat Etikai Bizottsága.

 

Időnként coacholom a munkatársaimat. Szükséges velük megállapodást kötnöm?

Amennyiben a coaching szerepel a munkaköri leírásodban és egyértelműen elkülönül a vezetői szerepedtől és felelősségi körödtől, akkor nem. Ha azonban nincs nevesítve a munkaköri leírásodban, akkor neked kell a kollégákkal/alkalmazottakkal vagy egyéb üzleti partnerekkel egyeztetni a szerepedről és felelősségi körödről, mielőtt coacholnád őket. Különbséget kell tennünk a professzionális coaching és a coachkészségek használata között. Amennyiben vezetőként coachkészségeket használsz, nem szükséges semmilyen hivatalos megállapodás.

 

A professzionális coaching kapcsolat meghatározása nem tartalmazza azt, amikor spontán barátokat coacholok, amikor szükségük van rá. Hivatásos coach vagyok. Akkor ez nem professzionális coaching?

Minden bizonnyal coaching kompetenciákat használsz, és szakmailag megfelelően jársz el, amikor a barátaidat coacholod, ez azonban mégsem tekinthető professzionális coaching kapcsolatnak, mert semmilyen megállapodás nem született. A titoktartást azonban itt is tiszteletben kell tartani, már csak udvariasságból is

 

Mit jelent az, hogy ICF professzionális coach? Egy ICF professzionális coach tagja az ICF-nek és vállalja azt is, hogy az ICF által meghatározott coach kompetenciák mentén dolgozik, és kötelezőnek tartja magára nézve az ICF Etikai Kódexét.

A coaching kapcsolatban gyakran elkülönül az ügyfél és a megbízó. Legtöbbször az ügyfél és a megbízó egy és ugyanaz a személy, így ügyfélként utalunk rá. Az azonosíthatóság érdekében az ICF az alábbiak szerint határozza meg ezeket a szerepeket:

 

Ügyfél: Az ügyfél a coacholt személy(eke)t jelenti.

 

Megbízó: A megbízó az a szervezet (beleértve annak képviselőit is), amely a coaching szolgáltatást fizeti és/vagy szervezi. A coaching szerződésben vagy megállapodásban minden esetben – amennyiben nem egyazon személyről van szó – egyértelműen meg kell határozni az ügyfél és a megbízó jogait, szerepkörét és kötelezettségeit.

 

Tudnátok adni néhány példát, hogy ki lehet megbízó?

Megbízó lehet egy szülő; egy coach-közvetítő cég, vagy egy vállalat, aki coachokat vesz igénybe alkalmazottai mellé.

 

Szükséges a coaching kapcsolatnak egy bizonyos ideig tartania ahhoz, hogy professzionálisnak lehessen nevezni?

A coaching folyamat időbe telik. A coach-kompetenciák használata valakivel egy-két alkalommal nem szükségképpen coaching kapcsolat. Ahhoz, hogy professzionálisnak nevezzük, szükség van coacholható célra és egy olyan megállapodásra, amely részletezi a coach és az ügyfél szerepét és kötelezettségeit.

 

Milyen más coaching kapcsolat létezik a professzionálison kívül?

Használhatod a coach-kompetenciákat miközben coacholod a gyermeked, ahol ugye nincs megállapodás. Vagy a párkapcsolatodban is használod ezeket a kompetenciákat, ami szintén nem jelent professzionális kapcsolatot.

 

Az ICF PCC rövidítés az ICF Professional Certified Coach-ot jelöli, igaz? Amennyiben igen, akkor, amikor az etikai kódex megfelelő részében professzionális coachot említ, akkor az csak az ICF PCC akkreditációval rendelkezőkre vonatkozik?

A professzionális coach meghatározás vonatkozik minden ICF akkreditációval rendelkező coachra (ACC, PCC, MCC, valamint a jövőben esetlegesen meghatározásra kerülő további akkreditációkra).

 

Gyakori kérdések az ICF Etikai kódex Professzionális magatartás című szakaszához kapcsolódóan:

 

5. Szóbeli és írásbeli kijelentéseimben igaz és pontos kijelentéseket teszek arról, amit ajánlok, mint coach, a coaching szakmáról és az ICF-ről.

 

Kommunikációból szereztem diplomát. Elegendő, ha csak annyit osztok meg a coaching weboldalamon, hogy diplomás vagyok?

Bármilyen információt is osztasz meg magadról a weboldaladon, fontos pontosan megjelölni, hogy milyen végzettség milyen szakmához kapcsolódik, hogy a megadott információ ne legyen félrevezető. Például, ha azt írod, hogy kommunikációszakos mesterdiploma, az egyértelmű, de ha csak annyit hogy mesterszakos diploma, az azt a téves benyomást keltheti az olvasóban, hogy coachingból diplomáztál.

 

6. Pontosan határozom meg a coaching kvalifikációmat, a szakértelmemet, tapasztalatomat, elvégzett tréningjeimet, bizonyítványaimat és ICF akkreditációimat.

Kettő felsővezetőt is coacholtam, mondhatom azt, hogy tapasztalt executive (felsővezetői) coach vagyok?

Ez félrevezető lehet. Sokkal helytállóbb azt mondani, hogy „coacholtam felsővezetőket”. Ugyanakkor, ha valaki két felsővezetőt is hosszú időn át, több témában is coacholt, akár tapasztalt is lehet. Ez egy személyes döntés.

 

7. Elismerem és megbecsülöm mások hozzájárulását és csak a saját anyagaimról állítom, hogy én készítettem őket. Értem, hogy ennek a szabálynak a megsértése harmadik fél által kezdeményezhető jogi eljárást vonhat maga után.

 

Régebben együtt dolgoztam valakivel, ma egyedül dolgozom. Használhatom a munkám során azokat az anyagokat, amiket annak idején együtt készítettünk?

A megfelelő válasz, hogy az az irányadó, amiben a korábbi üzleti partnereddel megállapodtatok. Ha nem volt ilyen, akkor mindenképpen egyeztess vele, mielőtt használnád őket, hogy elkerüld a felesleges konfliktust. Az ICF etikai kódexe jelenleg csak a coach-ügyfél, valamint a coach-megbízó kapcsolatokra vonatkozik. Az ICF bizottságai dolgoznak egy olyan anyagon, ami az üzleti standardokat tartalmazza majd.

 

Találtam egy kiváló, 20 kérdést tartalmazó kérdőívet az egyik coach honlapján, amit az ügyfelek megszólítására, bevonzására használnak. Használhatok ezekből néhányat a saját weboldalamon, anélkül, hogy engedélyt kérnék?

Nem, engedély nélkül nem használhatod ezeket!

 

Szeretném különböző dokumentumokkal alátámasztani a coaching hatékonyságát egy olyan cégnek, aki várhatóan igényt tart majd a szolgáltatásomra. Van két cikk, ami kiválóan bemutatja a coaching megtérülését. Fel kell keresnem a szerzőt vagy kiadót ahhoz, hogy az adatokat használjam egy saját PowerPoint bemutatóban?

Igen.

 

8. Minden esetben igyekszem felismerni a sajátszemélyes témáimat, amelyek ronthatják a coaching teljesítményemet, vagy a coaching folyamatomat, konfliktusban lehetnek ezekkel, vagy zavarhatják ezeket. Kélslekedés nélkül szakmai segítséget fogok keresni és meghatározom az akciótervet, beleértve annak meghatározását is, hogy vajon a coaching kapcsolat(ok) felfüggesztése, vagy befejezése a megfelelő lépések közé tartozik-e, ha a tények és körülmények ezt szükségszerűvé teszik.

 

Coacholom Júliát, akinek egy kollégája, Alíz is felkeresett, hogy legyek a coacha. El kell mondanom Alíznak, hogy én már coacholom Júliát?

Nem, nem szükséges. Hacsak Alíz nem engedélyezte külön, ne is említsd. Ugyanakkor tudj róla, elhangzott információk miatt visszás helyzetbe kerülhetsz. A felmerülő problémákat minden érintett féllel tisztázni kell.

 

9. Elismerem, hogy az ICF Etikai kódex vonatkozik a coaching ügyfelekkel, coach-okkal, tanulókkal, mentoráltakkal és szupervízorokkal való kapcsolatomban.

 

Egy vállalatnál dolgozom, ahol a coach-képzésekért vagyok felelős. Ebben az esetben is érvényes rám az Etikai Kódex?

Igen, természetesen.

 

Ez azt jelenti, hogy a tréning során a gyakorló coaching üléseket is bizalmasan kell kezelni?

Minden képzésnek, tréningnek célszerű, ha megvannak a saját írott szabályai – amelyek tisztázzák, mit kell bizalmasan kezelni. Gyakran előfordul, hogy egy-egy program során az oktató és a résztvevők közötti beszélgetések, vagy a gyakorló coaching ülések publikusak, hogy ki lehessen elemezni őket.

 

10. Kutatásokat kompetensen, becsületességgel, az elismert tudományos szabványok és alkalmazható tárgyi útmutatásokat figyelembe véve vezetek és beszámolok róluk. A kutatásomat a résztvevők szükséges beleegyezésének és hozzájárulásának a birtokában végzem, olyan megközelítéssel, amely védeni fogja a résztvevőket minden lehetséges kártól. Az összes kutatási tevékenységemet a kutatás célországának alkalmazható jogszabályainak megfelelően végzem.

 

Mi számít „vonatkozó tárgyi irányelveknek”?

Bizonyos egyetemeknek vannak az emberekkel való bánásmóddal kapcsolatos irányelveik, amikor a kutatás tárgyát az ott tanulók, az ott dolgozók vagy maga a tanszék képezi. Ilyen egyetemi irányelvek szabályozhatják a szakdolgozathoz szükséges kutatást is.

 

11. Olyan módon tárolom, tartom karban és semmisítem meg a készített jegyzeteket, dokumentumokat, beleértve az elektronikusan rögzített file-okat és beszélgetéseket, amely biztosítja a titoktartást, biztonságot és a személyes adatok védelmét és megfelel az alkalmazható jogszabályoknak és megállapodásoknak.

 

Ki kell adnom az ügyféllel kapcsolatos feljegyzéseimet idézés vagy etikai panasz esetén?

Ez ország- és eljárási rend függő, de általában igen. Érdemes odafigyelni, hogy mi kerül bele a feljegyzésbe.

 

Mennyi ideig kell megtartanom az egyes coaching ülések feljegyzéseit?

Erre jelenleg nincs ICF iránymutatás. Kérlek, ellenőrizd a helyi, a nemzetközi rendelkezéseket, jogszabályokat. Mindenféle vállalati audit esetén biztosítsd a bizalmas információk megfelelő védelmét.

 

Hogyan kell megsemmisíteni a feljegyzéseket?

A legjobb képességeid szerint – töröld őket az adatbázisból, online felületekről, valamint célszerű iratmegsemmisítőt használni.

 

12. Az ICF kapcsolati információkat (email címek, telefonszámok, stb.) csak az ICF által engedélyezett módon és terjedelemben használom fel.

 

Az ICF weboldalán több helyen is találtam e-mailes elérhetőségeket. Küldhetek ezeknek az ICF-be belépett coach kollégáknak információt az általam kínált termékekről?

Nem, az ICF weboldalán található elérhetőségeket nem használhatod arra, hogy információt küldj, ügyfeleket vagy diákokat toborozz, vagy hogy a termékeidet / szolgáltatásaidat népszerűsítsd.

 

13. Igyekszem tudatában lenni minden tényleges vagy lehetséges érdekellentétnek. Minden ilyen érdekellentétet nyilvánosságra hozok és felajánlom a visszalépésemet, ha egy érdekellentét jelentkezik.

 

Elfogadhatok egy megbízást egy vállalati középvezetőtől, miközben már coacholom a főnökét?

Elfogadhatod, amennyiben garantálni tudod az objektivitást és mindkét ügyfél információit bizalmasan tudod kezelni. Meg lehet beszélni a meglévő ügyféllel, hogy ő mit gondol arról, ha még valakit coacholnál a cégben. Legyél azonban tisztában azzal, hogy ez összeférhetetlenséget okozhat a coaching folyamat során, felvételek vag leépítések, stb kapcsán.

Érdekellenetét: Az érdekellentét akkor áll fent, amikor a te érdeked összeakad a coachként vállalt kötelezettségeiddel, vagy azzal, hogy coachként a tőled telhető legjobb szakmai teljesítményt nyújtsd.

Érdekellentét állhat elő, amikor a coach-szerepedet helytelenül, személyes előny szerzésére használod fel vagy a személyes érdekeltséged szembemegy a coaching megállapodással. Például ha a coaching megállapodás keretein kívül fogadsz el vagy ajánlasz pénzt, vagy tekintélyes anyagi részesedésed vagy meghatározó pozíciód van annál a cégnél, amelynek coaching szolgáltatást nyújtasz. A coachoknak kerülniük kell az érdekellentétnek még a látszatát is.

Ha egy szervezeten belül vezető pozícicót töltök be, coacholhatok olyan kollégát, akinek a teljesítményértékelését befolyásolják a tőlem érkező információk is?

Itt felmerülhet az érdekellentét, valószínűleg nem kellene coacholnod az illetőt. Időnként használatod a coach-kompetenciáidat, mint az aktív hallgatást, a hatékony kérdezéstechnikát, stb. De tekintve, hogy te vezető pozíciót töltesz be, a tény, hogy értékelni fogod az alkalmazottadat visszavetheti a kettőtök közötti nyitottságot és bizalmat.

 

15. Ügyfelem és a megbízó(k) tudomására hozok minden olyan várható anyagi juttatást, amelyet harmadik féltől kaphatok, vagy harmadik félnek juttathatok az ügyfél ajánlásainak eredményeként.

 

Coacholok valakit, akinek szüksége lehet egy bizonyos szolgáltatásra. Ismerek egy szolgáltatót, aki ezt tudja nyújtani, és a szolgáltatótól ezért közvetítői díjat is kapok. Tudatnom kell ezt az ügyfelemmel?

Igen.

 

Az ingatlanügynökömtől kosárlabdameccs jegyeket kaptam ajándékba, miután az ügyfelemet hozzá irányítottam. El kell mondanom az ügyfelemnek, hogy kaptam ezeket a jegyeket?

Amennyiben nem számítottál az ajándékra, és azt követően történt, hogy az ügyfeledet hozzá irányítottad, nem szükséges elmondanod.

 

Az ügyfelem jelzi, hogy nem tud nekem fizetni a coachingért, és bartert javasol. Úgy érzi, nem tud elég pénzt összeszedni ahhoz, hogy megfizesse azokat a dolgokat, amiket szeretne. Ez a meggyőződése kártékonyan hat a coaching kapcsolatra?

Elképzelhető, jobban fel kell tárnod a kérdést, mielőtt következtetéseket vonnál le.

 

16. Kiegyensúlyozott coach/ügyfél kapcsolatban dolgozom, az ellenszolgáltatás formájától függetlenül

 

Ha van egy MLM cégem, adhatok el termékeket a coaching ügyfeleimnek?

A coaching kapcsolatot hátrányosan befolyásolhatja, ha megpróbálsz mindenféle termékeket eladni az ügyfélnek, mivel az ügyfél kényszerítve érezheti magát, hogy vásároljlon tőled.

 

17.Etikusan beszélek arról, amit igaznak tartok a coaching folyamat potenciális értékéről, vagy magamról, mint coach-ról az ügyfelek, a leendő ügyfelek vagy a megbízók számára

 

Több éve dolgozom coachként és közben gyűjtöm az adatokat a kliensem sikerességét illetően. Megoszthatom ezeket az adatokat leendő ügyfeleimmel?

Igen, a releváns adatokat megoszthatod, kozmetikázás vagy torzítás nélkül, és anélkül, hogy bármit is garantálnál. A leendő ügyfél le tudja vonni saját következtetéseit. Ügyelj arra, hogy minden adatot bizalmasan kezelj, és hogy az ügyfelek ne legyenek felismerhetőek.

 

Az ügyfeleim gyakran kérdezik mennyi ideig tart egy coaching folyamat. Megadhatok valamilyen átlagos időtartamot?

Mondhatod, hogy az ügyfeleid között az átlagos coaching időtartam X (alkalom, hónap), de ez függ az egyéni céloktól, és hogy hogyan tudja valaki gyakorlatba ültetni az új készségeket.

 

18.Körültekintően beszélek róla és igyekszem biztosítani, hogy az első találkozó előtt a coaching ügyfelem és a szponzor(ok) megértsék a coaching természetét, a titoktartás természetét és határait, a pénzügyi megállapodást és a coaching megállapodás minden egyéb vonatkozását.

 

Miután már többször találkoztam az ügyféllel, elkezdte lemondani a találkozókat az utolsó pillanatban. Úgy gondolom, hogy ezeket az alkalmakat ki kellene számláznom, azonban erre a szerződésünk nem tér ki. Küldhetek neki számlát a lemondott találkozókról?

Ha nem tér ki a szerződés a lemondott ülések díjának rendezésére, akkor tiszteletben kell tartanod az eredeti megállapodást és nem számlázhatod ezeket az alkalmakat. Ugyanakkor megpróbálhatsz egy új megállapodást kötni.

 

Elkezdtem az ügyféllel egy coaching folyamatot, a megállapodott díjat a megbízó fizeti. Közben az ügyfél 3 hónapra szabadságra ment, az én óradíjam viszont ez idő alatt emelkedett. Én azt érezném fair megoldásnak, ha megkérném a megbízót, hogy az új díjat fizesse.

Az eredeti megállapodás még érvényben van és kötelez, amíg nem történik változás. Kezdeményezz tárgyalást erről a megbízóval.

 

19. A coaching kapcsolat megkezdése előtt biztosítom, hogy legyen egy világos coaching szolgáltatási megállapodás az ügyféllel és a megbízókkal, és hogy ennek a megállapodásnak az értelmében végezzem a munkámat. Ez a megállapodás minden résztvevő szerepét, kötelességeit és jogait tartalmazza.

 

Ha abban a cégben coacholok, ahol én is dolgozok, akkor is szükség van erre?

Igen, ebben az esetben ezt különösen fontos tisztázni az ügyféllel is és a megbízóval is.

 

Szükséges ilyen megállapodás a pro bono ügyfelekkel is, akik nem fizetnek nekem a szolgáltatásért?

Igen, hisz az a megállapodás több mindent is lefed, és nem csak az árról szól. Ahhoz, hogy ez egy professzionális coaching kapcsolat legyen egyértelműen tisztázni kell a felelősségeket és az elvárásokat. Sok helyen ahhoz, hogy a megállapodás jogi értelemben is megállja a helyét, meg kell adni egy bizonyos összeget, amelyet a szolgáltatás igénybevevője fizet a szolgáltatónak, például az USA-ban 1$-t, Európában 1€-t.

 

20. Enyém a felelősség, hogy tudatában legyek és állítsak világos, megfelelő és kultúrálisan érzékeny határokat, amelyek kormányozzák a fizikai vagy egyébinterakciókat, amelyek létrejöhetnek az ügyféllel és a megbízóval kapcsolatban.

 

Helyes-e, ha megölelem az ügyfelet az ülések után?

A coach felelőssége, hogy megszabja a fizikai határokat, tiszteletben tartva a kulturális szempontokat, ez magába foglalja az ügyfél határainak és elvárásainak a figyelembe vételét is. Amennyiben az ügyfél kezdeményezi, a coach dönthet úgy, hogy viszonozza, vagy úgy is, hogy nem. A coach számára nem javasolt ölelést kezdeményezni.

 

21. Elkerülök minden romantikus vagy szexuális kapcsolatot az aktuális ügyféllel, vagy szponzorokkal, vagy tanulókkal, vagy szupervízorokkal. Továbbá, figyelek bármilyen potenciális szexuális közelségre a felek között, beleértve az én segítőimet, asszisztensemet és megfelelő lépéseket kezdeményezek az ilyen esetekben, vagy lezárom a megbízási jogviszonyt annak érdekében, hogy biztonságos környezet jöjjön létre.

 

Ez azt jelenti, hogy nem coacholhatom a házastársam, a partnerem vagy a társam?

Bár egy házastárs coacholása magában rejti az érdekellentét kialakulásának számos lehetőségét, és az információ kezelés bizalmasságát illetően is problémák merülhetnek fel, működhet, hogyha egyértelműen meghúzzátok a határokat és tiszázzátok coach és ügyfél szerepeteket a folyamat megkezdése előtt. A coaching kapcsolatot megelőzően fennálló szexuális viszony folytatódhat.

Az intimitásnak egy újabb szintjére nem léphetünk a coaching kapcsolat során. Például, be kell fejezni a coaching kapcsolatot, amennyiben randevúznál valakivel, akit épp coacholsz, vagy válaszul egy randevúra való felkérésre.

 

Ha az ügyfelem elhív valahová, eleget tehetek a meghívásnak?

Helyénvaló elfogadni a meghívást, ha mind a coach, mind az ügyfél úgy vélik, hogy ez nem árthat a coaching kapcsolatnak, és a coach objektív  tud maradni a coaching üléseken.

Ugyanakkor, amennyiben a coach úgy érzi, hogy nehezére esik a coaching kapcsolat határait tartani, a coach megteheti, hogy lezárja a coaching kapcsolatot, és az ügyfelet átirányítja egy másik coach-hoz. Egy jó irányelv lehet az, hogy amilyen jellegű a kapcsolat a coaching kezdetekor, olyannak is kell maradnia a coaching folyamat során

 

22. Tiszteletben tartom az ügyfél jogát arra, hogy a folyamat bármelyik pontján megszakítsa a folyamatot, a megállapodás előírásainak megfelelően. Éberen figyelelek olyan jelekre, amelyek szerint a coaching kapcsolat értéke változik.

 

Az ügyfelem egyösszegben, előre kifizette azt a 10 alkalmas folyamatot, amiben megállapodtunk. Hat találkozó után abba akarja hagyni. Azt kéri, hogy fizessem vissza arányosan a pénzt, mert nem kapta meg a folyamattól azt, amit várt. Vissza kell fizetnem?

Amennyiben nem tisztáztátok előre, hogy mi történhet, ha ez felmerül, akkor beszélj erről az ügyféllel. Ajánlatos visszafizetni az adott időpontig fel nem használt alkalmak díját, a teljes összeget vagy esetleg valamennyi adminisztrációs díjat levonni még.  Dönts legjobb belátásod szerint, figyelembe véve azt, hogy ahogyen ezt a helyzetet kezeled, befolyásolhatja a hírnevedet.

 

23. Bátorítom az ügyfelet és a megbízót, hogy kezdeményezzenek változtatást, ha azt hiszem, hogy az ügyfél, vagy a megbízó érdekét egy másik coach, vagy egy másik erőforrás jobban tudná szolgálni és javaslom az ügyfélnek mások szakmai szolgáltatását, ha szükségesnek, vagy megfelelőnek tartom ezt.

 
Jártas vagyok olyan témákban, mint táplákozás, étrend, vitaminok; és az ügyfelem egyik célja az, hogy többet tudjon meg a táplálkozásról. Megoszthatom vele, amit tudok?

Az lenne a legmegfelelőbb megoldás, ha ahelyett, hogy információval szolgálsz neki, inkább arra bátorítanád, hogy keressen fel egy szakembert, aki képzett a témában. Teljesen elfogadható még, ha egy professzionális táplákozási szakemberhez irányítod, weboldalakat, szakirodalmat és/vagy könyveket javasolsz neki.

 

Az ügyfelem szeretné felmérni, hogy a múltbeli kapcsolatai hogyan járultak hozzá az aktuális kapcsolatait övező hiedelmrendszeréhez. Diplomás pszichológus vagyok, és sokat tanultam erről a témáról. Szánhatok időt arra, hogy ebben a témában coacholom őt?

Amennyiben nem vagy gyakorló pszichológus vagy terapeuta, nem helyénvaló belevinni a coaching kapcsolatba ezeket a tartalmakat, és inkább bátorítsd az ügyfeledet, hogy találjon egy másik szakembert, aki ebben a témában segíteni tudja őt.

Amennyiben képzett vagy, elgondolkodhatsz azon, hogy a coaching kapcsolat lezárását követően, egy új, a coachingtól elkülönülő szerződés keretében foglalkozzatok ezzel a témával. És bár te egyértelmű vagy a szerepek elkülönítését illetően, elképzelhető, hogy az ügyfelet összezavarhatja, ha egyazon időben, te terapeuta és coach szerepet is betöltesz.

 

Hogyan javasolhatom az ügyfelemnek, hogy forduljon terápiás megoldáshoz, anélkül, hogy azt érezné, hogy én most diagnosztizálom?

Amennyiben a coach rendelkezik megfelelő pszichológusi képzettséggel és megvan a szaktudása ahhoz, hogy felismerjen pszichológiai problémákat, akkor javasolhatja az ügyfélnek, hogy azzal a kérdéssel érdemes a coaching keretein kívül foglalkoznia. Amennyiben nem ilyen irányú szakember a coach, de úgy érzi, az ügyfél számára hasznos lehet egy másik szakember vagy más típusú támogatás, érdemes lehet átbeszélni a lehetőségeket az ügyféllel.

 

Egy kilenc éves ügyféllel kell szerződést kötnöm?

Amennyiben az ügyfél kiskorú, a helyi jogi szabályozás függvényében, érdemes a szerződésbe a megbízót és az ügyfelet egyaránt belevenni.

 

Egy kutatási projekt (vagy újságcikk, vagy médiaesemény) kapcsán, szóba kerül az interjún, hogy hány női felsővezetőt coacholtam, ők hova valósiak, és hogy megkaphatná e az interjú készítő az elerhetőségeiket, hogy felvegye velük a kapcsolatot. Kiadhatom neki ezt az információt?

Ha az információ alapján nem beazonosítható az ügyfél, akkor kiadhatod (pl. hányat coacholtál, melyik államból). Fontos, hogy megmaradjanak névtelennek. Nem adhatsz ki elérhetőséget az ügyfeled beleegyezése nélkül. Amennyiben a kezdeti megállapodásban ki lett mondva, hogy kiadhatod az elérhetőségeket, akkor megteheted, minden más esetben fel kell venned a kapcsolatot a korábbi ügyfeleiddel és/vagy a megbízókkal, és engedélyt kell kérned tőlük.

 

Egy kollégám azt kérdezi tőlem, milyen IT cégeknél coacholtam. Elmondhatom neki? Megnevezhetem a cégeket a weboldalamon?

Ez egy nagyon komplex kérdéskör, és a bizalmasság mellett még jogi vonatkozásai is vannak, és szerzői jogok megsértése is felmerülhet. Mind az ügyféllel, mind a megbízóval tisztáznod kell a megállapodásban, hogy felhasználhatod-e a nevüket. Tudj róla, hogy a megbízó és/vagy ügyfél szerződésében ez külön nevesítve lehet. A leginkább bevált gyakorlat az az, hogy engedélyt kérsz az ügyféltől és/vagy a megbízótól, hogy használhasd a nevüket/logójukat, amennyiben ez nincs egyértelműen kimondva a köztetek levő szerződésben.

 

Elfogadható, hogy a naptáramat az ügyfeleim időpontjával az asztalomon látható helyen tartom, vagy a kár a recepciós pultnál?

Nem az, hisz bárki aki besétál, elolvashatja az ügyfeleid nevét.

 

Használhatom korábbi ügyfeleimet referenciaként a leendő ügyfeleimnél?

Igen, de csak ha azt az ügyfél vagy szponzor egyértelműen engedélyezte. Ez esetben megadhatod a leendő ügyfélnek az elérhetőségét az adott személynek.

 
Azt kérdezi az ügyfelem, hogy vannak-e kiskereskedők az ismeretségi körömben, szeretné felvenni velük a kapcsolatot, mivel ebben a szektorban keres állást, és felgyorsítsaná a folyamatot. Elérhetőségeket szeretne kapni. Néhány korábbi ügyfelem pont beleillik a leírásába. Megadhatom neki a nevüket és elérhetőségeiket?

Anélkül, hogy a korábbi ügyfeleid beleegyeznek, nem.

 

Ha szóban egy ügyfelem felment a titoktartás alól, az elengedő vagy írásban kell kérnem mindezt?

Sokkal jobban megállja a helyét, és egyben megkérdőjelezhetetlen is, ha írásban van.

 

25. Egyértelmű megállapodást kötök a coachingról szóló információk coach, ügyfél és megbízó közötti átadásáról.

 

A HR osztálytól kaptam megbízást, 6 ügyfél coacholására, a szerződést megbízóként ők írták alá. A pénzügyi osztály kéri tőlem, hogy mondjam meg, kb. mennyi órát fogok velük együtt dolgozni, hogy ez alapján pénzügyi előrejelzést készíthessenek. Adhatok ilyen információt a pénzügyi osztálynak?

Javasold nekik, hogy ezt az információt közvetlenül a megbízótól kérjék.

 

Azt is szeretnék tudni, hogy milyen osztályok dolgozói azok, akikkel együtt dolgozom. Ezt megadhatom nekik?

Javasold nekik, hogy ezt az információt közvetlenül a megbízótól kérjék.

 

Mindezek után a résztvevők neveit is kérik. Mit tegyek?

Javasold nekik, hogy ezt az információt közvetlenül a megbízótól kérjék. Amennyiben nem lehetséges, abban az esetben megadhatod, ha a megbízó és az ügyfelek is hozzájárultak ehhez.

 

Egy külső cég 360 fokos értékelése után bíztak meg azzal, hogy coacholjak egy vezetőkből álló csapatot, ezekre az adatokra alapozva. Az első teendő készíteni egy fejlesztési tervet az egész csapatra és külön–külön a csapat tagjaira is. A HR szeretné tudni, hogy milyen célokat tűztünk ki a coaching folyamatban, egy belső hatékonysági felméréshez. Megoszthatom ezeket az ügyfelekkel közösen kialakított célokat a HR-rel?

Ideális esetben, ezt a témát érinti a megkötött coaching szerződés.  Amennyiben nem, akkor az ügyfelek és a megbízó hozzájárulása után átadható az információ.

 

Egy 12 éves fiúval dolgozom. Az édesapja felhívott, és kérdezte, hogyan haladunk. Adhatok neki általános információt?

Csak akkor, ha az ügyfél hozzájárul, illetve ha háromoldalú szerződés erre lehetőséget ad.

 

Az új ügyfelem felettese olyan célt szeretne kitűzni a coaching folyamatban, amiről nem szeretné, ha az ügyfelem tudna. A felettes finanszírozza a folyamatot. Visszatarthatom ezt az információt az ügyfelemtől?

Ez egy etikai konfliktus. Hogyan coacholhatnál valakit, anélkül, hogy egyértelmű, amin dolgoztok és ebben mindketten egyetértetek? Ami belekerül abba a megállapodásba, amit mindhárman aláírtok, az lesz a mérvadó.

 

Coacholhatok úgy üzleti szférában, hogy az ügyfelemnek lesz olyan személyes haszna, amiről a megbízó nem fog tudni?

Minden professzionális coaching integráns része a személyes haszon. A szerződés/megegyezés határozza meg, hogy mi az információ, ami megosztásra kerül.

 

26. Világos megállapodásom van, amikor coach-ként, coach-mentorként, coaching szupervízorként, vagy trénerként működöm mind az ügyféllel és a megbízóval, tanulóval, mentorálttal, vagy szupervízióban lévővel a feltételekről, amelyek között a titoktartás nem tartható meg (például illegális múködés, érvényes bírósági végzés vagy idézés szerint, vagy valószínűsíthető veszély kockázata önmaga, vagy mások ellen, stb) és biztosítom, hogy mind az ügyfél és a megbízó, a tanuló, a mentorált, vagy szupervízióban lévő önnáló akaratából és tudatosan írásban egyetért a titoktartásnak ezen korlátaival. Amikor ésszerűen azt hiszem, hogy a fenti körülmények közül egy is fennáll, akkor szükség lehet arra, hogy értesítsem az érintett hatóságot.

 

Coachképzésen a hallgatók hármas kiscsoportokban gyakorolják a coachingot, majd behozzák a közösbe a tapasztalataikat. Az egyik hallgató behoz egy olyan személyes információt a hármas beszélgetésből, amiről nem kérdezte meg a másik hallgatót, hogy rendben van-e részéről, ha behozza. Ez nem elfogadható? Hiszen ez csak képzés, nem pedig valós coaching valós ügyféllel.

Nem, hacsak előzőleg nem hoztatok olyan együttműködési alapszabályt, ami ezt lehetővé teszi. Az alapszabályoknak egyértelműen ki kell mondania mikor, miért és hogyan van érvényben a titoktartás.

 

Egy coachképzésen oktatok, és megosztok egy másik oktatóval egy coaching helyzetet, amely során megtudtam valamit az egyik hallgató egészségi állapotáról. A kollégám odamegy a diákhoz, hogy tud e valamitben segíteni. Megszegtem ezzel a titoktartást?

Ez attól függ, hogy a képzésre hogyan terjed ki a titoktartás. Ezzel mind a tanszéknek, mind a diákoknak tisztában kell lennie. Elképzelhető, hogy lehetővé teszi, hogy az oktatók megosszanak egymással információt a képzés érdekében.

 

27. Megkövetelem mindenkitől, aki nekem dolgozik az ügyfél támogatásában, hogy tartsák magukat az ICF Etikai kódexéhez.

 

Van egy virtuális asszisztensem az ország másik felében, akivel sosem találkoztam. Megadom neki az ügyfeleim nevét, és elérhetőségeit, hogy le tudja szervezni velük a megbeszéléséket és e-maileket tudjon nekik küldeni. Ugye nincs szükségem vele külön megegyezésre, hogy betartja az ICF etikai előírásait?

De, szükség van erre.

 

A lányom szokott nekem segíteni kisebb irodai munkákban, mindenféle adminisztratív feladatban, mint például az ügyfelek anyagainak iktatása, vagy személyreszabott coaching csomagok készítése. Szükségem van külön megállapodásra vele, hogy betartja az ICF etikai előírásait?

Igen.

 

Alvállalkozóként dolgozik velem egy szervezetfejlesztő cég, aki a coaching ügyfeleimet értékeli. Ki kell kötnöm, hogy ez a cég is betartsa az ICF kódex titoktartásra-bizalmasságra vonatkozó alapelveit?

Igen.