A következő nyolc kérdés mutatja az ICF minősítő vizsgán szereplő kérdéstípusokat. Minden kérdés esetében a vizsgázónak meg kell jelölnie a LEGJOBB és a LEGROSSZABB válaszlehetőséget. A kérdésekkel fel kívánjuk mérni, hogy a vizsgázó mennyire képes olyan valós coaching helyzetekben alkalmazni a frissített ICF kompetenciákat, amelyekben több mint egy lehetséges válasz is szóba jöhet. A helyes válaszokat félkövér és dőlt betűkkel szedtük.
1. kérdés
A coach egy olyan potenciális ügyféllel találkozik, aki új vállalkozást épít. A coach és a potenciális ügyfél gyorsan és könnyedén kapcsolódnak. A coach izgatottan várja, hogy együtt dolgozhasson az ügyféllel. Beszélgetésük végén a potenciális ügyfél röviden megemlíti az új vállalkozás nevét. A coach felismeri a vállalkozást, mivel befektetett egy közeli, hasonló profilú, régebbi, nagyobb konkurens vállalkozásban. Mit tegyen a coach?
Mi a LEGJOBB lépés?
- Ha nem mond semmit. Megpróbálja szétválasztani a konkurens befektetői szerepét a coach szerepétől.
- Ha megosztja az ügyféllel, hogy ismerősen cseng neki a vállalkozás neve, és regisztrálja magában, hogy még aznap estig el kell döntenie, valóban konkurens vállalkozásról van-e szó.
- Csak akkor osztja meg az ügyféllel a befektetői szerepét, ha a potenciális ügyfél ténylegesen megrendeli tőle a coachingot.
- Megosztja az ügyféllel, hogy befektetői szerepe is van a konkurens vállalkozásban, és elismeri, hogy emiatt összeférhetetlenség merülhet fel az ügyféllel kapcsolatban.
Mi a LEGROSSZABB lépés?
- Ha nem mond semmit. Megpróbálja szétválasztani a konkurens befektetői szerepét a coach szerepétől.
- Ha megosztja az ügyféllel, hogy ismerősen cseng neki a vállalkozás neve, és regisztrálja magában, hogy még aznap estig el kell döntenie, valóban konkurens vállalkozásról van-e szó.
- Csak akkor osztja meg az ügyféllel a befektetői szerepét, ha a potenciális ügyfél ténylegesen megrendeli tőle a coachingot.
- Megosztja az ügyféllel, hogy befektetői szerepe is van a konkurens vállalkozásban, és elismeri, hogy emiatt összeférhetetlenség merülhet fel az ügyféllel kapcsolatban.
2. kérdés
Az ügyfélnek nehézséget okoz, hogy delegálja a munkahelyi feladatokat a csapattagoknak. A legutóbbi ülés során az ügyfél megosztotta, hogy egy fontos projekt, amelyet ő vezet, csúszásban van a tervezetthez képest. A coach támogatásával az ügyfél stratégiákat határozott meg hatékony tudjon feladat-delegálásra. A következő ülésen az ügyfél az alábbiakat jelzi vissza: “Végül úgy döntöttem, hogy minden feladatot magam végzek el. Csak így tudott minden időben elkészülni.” A coach csalódott, hogy az ügyfél nem tartotta magát a delegálással kapcsolatos tervekhez. Mit tegyen a coach?
Mi a LEGJOBB lépés?
- Azonnal reflektál a legutóbbi ülésre, és meghatározza, mit tehettek volna másképp, hogy az ügyfél megvalósíthassa terveit.
- Nagy levegőt vesz és elismeri, hogy az ügyfél felelős a saját döntéséért, hogy végigviszi-e a kitűzött terveit vagy sem.
- Egyelőre félreteszi csalódottságát, és az aktuális ülésre koncentrál. Úgy dönt, hogy a következő mentorcoaching ülésén reflektál erre a helyzetre.
- Megdicséri az ügyfelet a projekt határidejének betartásáért, mindazonáltal megkérdezi, hogy miért nem támogatta csapattagjai fejlődését.
Mi a LEGROSSZABB lépés?
- Azonnal reflektál a legutóbbi ülésre, és meghatározza, mit tehettek volna másképp, hogy az ügyfél megvalósíthassa terveit.
- Nagy levegőt vesz és elismeri, hogy az ügyfél felelős a saját döntéséért, hogy végigviszi-e a kitűzött terveit vagy sem.
- Egyelőre félreteszi csalódottságát, és az aktuális ülésre koncentrál. Úgy dönt, hogy a következő mentorcoaching ülésén reflektál erre a helyzetre.
- Megdicséri az ügyfelet a projekt határidejének betartásáért, mindazonáltal megkérdezi, hogy miért nem támogatta csapattagjai fejlődését.
3. kérdés
Az ügyfél láthatóan nagyon stresszes állapotban érkezik az ülésre. Amikor a coach megkérdezi, hogy miről szeretne a mai ülésen beszélgetni, az ügyfél kétségbeesetten hadarja el, hogy egy fontos munkahelyi eseményt tervez, egy nagy családi találkozót szervez, és még gondoskodnia kell idős szülei ápolásáról is. Az ügyfél túlhajszoltnak tűnik, és a coach könnyeket lát a szemében. Mit tegyen a coach?
Mi a LEGJOBB lépés?
- Megkérdezi az ügyfelet, hogy szüksége van-e pár percre mielőtt elkezdik az ülést, mivel zaklatottnak tűnik.
- Megkéri az ügyfelet, hogy mondjon többet idősödő szüleiről.
- Nyugtázza, hogy az ügyfél három fontos kihívást említett, melyekkel aktuálisan szembe néz, és megkérdezi, hogy melyik témát szeretné elsőként jobban körüljárni.
- Megkéri az ügyfelet, hogy a munkahelyi eseménnyel kezdjék az ülést, mivel azt említette legelőször.
Mi a LEGROSSZABB lépés?
- Megkérdezi az ügyfelet, hogy szüksége van-e pár percre mielőtt elkezdik az ülést, mivel zaklatottnak tűnik.
- Megkéri az ügyfelet, hogy mondjon többet idősödő szüleiről.
- Nyugtázza, hogy az ügyfél három fontos kihívást említett, melyekkel aktuálisan szembe néz, és megkérdezi, hogy melyik témát szeretné elsőként jobban körüljárni.
- Megkéri az ügyfelet, hogy a munkahelyi eseménnyel kezdjék az ülést, mivel azt említette legelőször.
4. kérdés
Az ügyfél, egy orvosbiológus kutató, a coachcsal azon dolgozik, hogy a kollégáival való kommunikációját fejlessze. Az ügyfél nagyon analitikus és könnyen elmagyaráz bonyolult adattáblákat, valamint összetett grafikonokat, de vonakodik megosztani bármilyen személyes információt a coachcsal. Az előző üléseken a coach bátorította az ügyfelet, mondja el, hogyan érezte magát társasági eseményeken, de úgy tűnt, az ügyfél nagyon kényelmetlenül érezte magát, és csak rövid, egyszavas válaszokat adott. Amikor az ügyfél megérkezik az ülésre, csendben odanyújt a coachnak egy jegyzetfüzetet, melyben több, részletes bejegyzést írt a legutóbbi coaching ülés óta történt egyetemi ebédről, tanszéki buliról és csapatépítő programról. Bár az ügyfél az adott pillanatban alig mond valamit a coachnak, ugyanakkor a bejegyzések érzékeny reflexióiból kiderül a társas helyzetetekben átélt szorongása, és az is, hogy szeretne ezeken felülkerekedni. Mit tegyen a coach?
Mi a LEGJOBB lépés?
- Elismeri az ügyfél önreflexióba fektetett munkáját, és megkérdezi, hogy elég komfortosan érzi-e magát ahhoz, hogy átbeszéljenek néhány érzelmet, ami megjelent a jegyzetfüzetében?
- Megkéri az ügyfelet, hogy foglalja össze a részletes bejegyzéseket a coach számára.
- Megkéri meg az ügyfelet, hogy gondoljon ki néhány lépést, amikkel le tudja győzni a félelmét.
- Megkérdezi meg az ügyfelet, hogy milyen új felismeréssel gazdagodott önmagáról a naplózásnak köszönhetően.
Mi a LEGROSSZABB lépés?
- Elismeri az ügyfél önreflexióba fektetett munkáját, és megkérdezi, hogy elég komfortosan érzi-e magát ahhoz, hogy átbeszéljenek néhány érzelmet, ami megjelent a jegyzetfüzetében?
- Megkéri az ügyfelet, hogy foglalja össze a részletes bejegyzéseket a coach számára.
- Megkéri meg az ügyfelet, hogy gondoljon ki néhány lépést, amikkel le tudja győzni a félelmét.
- Megkérdezi meg az ügyfelet, hogy milyen új felismeréssel gazdagodott önmagáról a naplózásnak köszönhetően.
5. kérdés
A coach nemrég kezdett el az ügyféllel dolgozni azon, hogy az felkészüljön a nyugdíjazásra. Az ügyfél egy köztiszteletben álló tanár, aki 30 éven át tanított a helyi általános iskolában. Az ügyfél mindig felkészülten és összeszedetten érkezik a coachingra, rendszeresen beszámol a legutóbbi ülés óta elért fejlődéséről és konkrét témát hoz az ülésekre. Az ügyfél azt állítja, hogy várja a nyugdíjazását, de a nyugdíjas terveiről nagyon tényszerűen beszél. A mostani ülésen az ügyfél elmeséli, hogy már csak két hét van a nyugdíjazásáig és még szeretne néhány nyitott tervre fókuszálni. Azonban váratlanul elsírja magát, és ezt mondja: “A fél életemet ebben az iskolában töltöttem! Imádom a diákjaimat és a kollégáim a legjobb barátaim. Fogalmam sincs, milyen lesz az életem, ha már nem azzal kezdem a napomat, hogy belépek az iskola kapuján. Mit tegyen a coach?
Mi a LEGJOBB lépés?
- Megáll egy pillanatra, majd megkérdezi az ügyfelet, hogy nyugdíjazási terve mely nyitott pontjaira akar fókuszálni a mai ülésen.
- Megkérdezi az ügyfelet, hogy biztos nyugdíjba akar-e menni.
- Nyugtázza, hogy a nyugdíjazás jelentős változás az életben, és az érzelmi reakció teljesen természetes.
- Megáll és nyugtázza, hogy a változás úgy tűnik, hatással van az ügyfél érzelmeire, és megkérdezi, hogy akar-e ezekkel az érzésekkel foglalkozni.
Mi a LEGROSSZABB lépés?
- Megáll egy pillanatra, majd megkérdezi az ügyfelet, hogy nyugdíjazási terve mely nyitott pontjaira akar fókuszálni a mai ülésen.
- Megkérdezi az ügyfelet, hogy biztos nyugdíjba akar-e menni.
- Nyugtázza, hogy a nyugdíjazás jelentős változás az életben, és az érzelmi reakció teljesen természetes.
- Megáll és nyugtázza, hogy a változás úgy tűnik, hatással van az ügyfél érzelmeire, és megkérdezi, hogy akar-e ezekkel az érzésekkel foglalkozni.
6. kérdés
Az ügyfél azért fordult coachhoz, hogy támogassa őt a karrierváltásban. Ügyvezetői (COO) állása sokat kivesz az ügyfélből, miközben neveli két kisgyermekét, és elsődleges gondozója öregedő szüleinek, akikkel egy háztartásban él. Az ügyfél mostanában három cégtől is kapott állásajánlatot, mindhárom lakhely-váltással járna. Az ügyfél izgatottan érkezik az ülésre az állásajánlatok miatt, és abban bízik, hogy az ülés végére tisztábban lát majd, hogy melyik állásajánlatot fogadja el. Az ügyfél azzal kezdi, hogy elmondja, mit keres egy új munkában, lendületesen sorolja a fejlődési lehetőséget, a kihívást jelentő feladatokat, az általa vezetendő tehetséges csapatot és az utazási lehetőségeket. Amikor a coach rákérdez, hogy az ügyfél gyermekeinek és szüleinek mire lenne szüksége egy új lakóhelyen, az ügyfél arcáról lefagy a lelkes mosoly, és elcsendesedik. Mit tegyen a coach?
Mi a LEGJOBB lépés?
- Megismétli a kérdést és ad még egy lehetőséget az ügyfélnek a válaszra.
- Megkérdezi az ügyfelet, hogy folytathatják-e az ülést, vagy szüksége van egy kis szünetre.
- Megáll egy pillanatra és megosztja megfigyelését az ügyféllel arról, hogy érzékelte a megváltozott energiáját. Megkérdezi az ügyfelet, hogy szeretne-e azzal az érzéssel foglalkozni, amit abban a pillanatban átélt.
- Támogatja az ügyfelet az ajánlatok súlyozásában úgy, hogy megkéri, értékelje mindegyiket azok szerint a kritériumok szerint, amiket felsorolt az új munka kapcsán.
Mi a LEGROSSZABB lépés?
- Megismétli a kérdést és ad még egy lehetőséget az ügyfélnek a válaszra.
- Megkérdezi az ügyfelet, hogy folytathatják-e az ülést, vagy szüksége van egy kis szünetre.
- Megáll egy pillanatra és megosztja megfigyelését az ügyféllel arról, hogy érzékelte a megváltozott energiáját. Megkérdezi az ügyfelet, hogy szeretne-e azzal az érzéssel foglalkozni, amit abban a pillanatban átélt.
- Támogatja az ügyfelet az ajánlatok súlyozásában úgy, hogy megkéri, értékelje mindegyiket azok szerint a kritériumok szerint, amiket felsorolt az új munka kapcsán.
7. kérdés
A coach ügyfele tapasztalt maratoni futó, aki a hosszútávú versenyzésre való felkészülésről ír könyvet. Ez régi álma az ügyfélnek. A coach észreveszi, hogy az ügyfél gyakran használ futással kapcsolatos metaforákat, amikor az írással kapcsolat kihívásairól beszél. Az ügyfél általában jókedvű és energikus, de az aznapi ülésre fáradtan és lelombozva érkezik. Megosztja a coachcsal, hogy elakadt az írással, pedig már csak három fejezet hiányzik. Amikor leül írni, semmi érdemleges nem jut az eszébe. Az ügyfél attól tart, hogy nem tudja határidőre befejezni a könyvet, és minden eddigi munkája elvész. Mit tegyen a coach?
Mi a LEGJOBB lépés?
- Megkérdezi az ügyfelet, hogy szeretné feltérképezni ezt a félelmét.
- Emlékezteti az ügyfelet, hogy korábban is elért már extrém kihívásokkal járó célokat, így ezt is meg tudja csinálni.
- Megkérdezi az ügyfelet, hogy volt-e olyan maratoni futása, amikor úgy érezte, legszívesebben feladná. És meghívja, mondja el, hogyan jutott túl a holtponton.
- Támogatja az ügyfelet abban, hogy megtalálja azokat a stratégiákat, amik segítik őt a hátralévő fejezetek megírásában.
Mi a LEGROSSZABB lépés?
- Megkérdezi az ügyfelet, hogy szeretné feltérképezni ezt a félelmét.
- Emlékezteti az ügyfelet, hogy korábban is elért már extrém kihívásokkal járó célokat, így ezt is meg tudja csinálni.
- Megkérdezi az ügyfelet, hogy volt-e olyan maratoni futása, amikor úgy érezte, legszívesebben feladná. És meghívja, mondja el, hogyan jutott túl a holtponton.
- Támogatja az ügyfelet abban, hogy megtalálja azokat a stratégiákat, amik segítik őt a hátralévő fejezetek megírásában.
8. Kérdés
A coach egy éve dolgozik az ügyféllel. Az ügyfelet a felettese lehetséges vezetőként azonosította mert magas színvonalon dolgozik, jó kapcsolatot ápol kollégáival, és innovatív ötletei vannak a jövőbeli projektekkel kapcsolatban. Ugyanakkor az ügyfél ritkán szólal fel azokon a megbeszéléseken, ahol szenior vezetők is részt vesznek, és ha mégis megteszi, akkor gyakran leminősíti, lekicsinyli saját gondolatait. Az ügyfél felettese javasolja a coachingot, hogy fejlessze vezetői jelenlétét, és így később vezetővé válhasson. A coaching folyamat elején az ügyfél gyakran kritikus volt önmagával. Ugyanakkor az ügyfél hatalmasat tudott előre lépni az utóbbi hónapokban. A záró alkalmon a coach észleli az ügyfél magabiztos, könnyed mosolyát. Amikor a coach ezt a megfigyelését megosztja az ügyféllel, az ügyfél ezt válaszolja: “Másképp érzem magam, sokkal magabiztosabbnak, készen az új kihívásokra.” Majd hozzáteszi: “És épp most kért fel a vállalat igazgatója, hogy vegyek részt a frissen kinevezett vezetők fejlesztési programjában.” Mit tegyen a coach?
Mi a LEGJOBB lépés?
- Elismeri az ügyfél önbizalmának fejlődését, amit az elmúlt egy évben elért, és bíztatja az ügyfelet arra, ossza meg, hogyan akarja megünnepelni, hogy kiválasztották őt a vezetői fejlesztési programra.
- Megkérdezi az ügyfelet, milyen kihívásokkal foglalkozna a jövőben.
- Megkérdezi az ügyfelet, mire van szüksége ahhoz, hogy ezt a magabiztosságot fenntartsa.
- Javasolja az ügyfélnek, hogy hosszabbítsák meg a coaching folyamatot, és dolgozzanak azon, hogy kinevezzék vezetőnek.
Mi a LEGROSSZABB lépés?
- Elismeri az ügyfél önbizalmának fejlődését, amit az elmúlt egy évben elért, és bíztatja az ügyfelet arra, ossza meg, hogyan akarja megünnepelni, hogy kiválasztották őt a vezetői fejlesztési programra.
- Megkérdezi az ügyfelet, milyen kihívásokkal foglalkozna a jövőben.
- Megkérdezi az ügyfelet, mire van szüksége ahhoz, hogy ezt a magabiztosságot fenntartsa.
- Javasolja az ügyfélnek, hogy hosszabbítsák meg a coaching folyamatot, és dolgozzanak azon, hogy kinevezzék vezetőnek.