A szakmai alázatot és a kitartást hiányolják a leginkább a pályakezdőkből a HR-esek, miközben a fiatalok szerint éppen ezek a legfőbb értékeik. A Jobsgarden 700 pályakezdőt kérdezett meg, az eredményeket pedig szembeállította a munkáltatói elvárásokkal. Az eredményeket az F2F BLOGON elemeztük!

Pályakezdő vs. munkaadó

A munkaadók többsége azt mondja: ma már sokkal fontosabb a dolgozók emberi hozzáállása [személyes kompetencia], mint az, hogy mit tudnak szakmailag. Az új generációra nyitott cégek az egyéniségeket keresik, a tudással pedig úgy vannak, hogy azt majd házon belül megadják nekik. 

 

A cégek részéről fontos elvárás a türelem, az alázat és a kitartás. De azt a kutatás is kimutatta, hogy a Z-generációs fiatalok mindent sokkal gyorsabban akarnak megkapni, mint a korábbi generációk. Tisztában vannak az elvárásaikkal és nem félnek ezeket kinyilvánítani!

Megdöbbentő, hogy miközben a fiatalok közel 30%-a érzi úgy, hogy a TOP5 skilljében szerepel a szakmai alázat, addig a munkaadók 70%-a ennek pont az ellenkezőjét látja: nem elég alázatosak. Vagyis a fogalmak mindkét félnek mást-mást jelentenek.

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ezt mondják a cégek:


A munkaadók 70%-a megerősítette, hogy a fiatalok jók az önmenedzselésben. A cégek szerint a frissdiplomásoknak nincs reális pályaképük és 10-ből csak 1 fiatal van tisztában a munkahelyi elvárásokkal.

Ezt mondják a fiatalok:

A pályakezdők 65%-a szerint ők nagyon is tisztában vannak azzal, mi vár rájuk egy munkahelyen. A fiatalok szerint ők kitartóak, jók a csapatmunkában, segítőkészek és gyorsan tanulnak. Közben természetesnek vesznek olyan dolgokat, amelyeket a korábbi generációknak ki kellett érdemelniük.

 

Ezt mondják a cégek:

 

A cégek szerint viszont a fiatalok azzal sincsenek tisztában, mit vár el tőlük egy munkahely. Például, hogy mindennap fel kell kelni, időben be kell érni, energiát kell fektetni egy cél elérésébe, még a rosszabb napokon is.
 

Ezt mondják a fiatalok:

 

A fiatalok szerint a rugalmas munkaidő, a home office és a work-life balance nem pluszjuttatás, hanem alap. Látványos dolgokat akarnak: izgalmat, állandó történést és pozíciót. Ha ezek nincsenek, akkor csalódnak. Van olyan fiatal, aki pár hónap után azért hagyta ott a cégét, mert zavarta, hogy "még mindig" csak pályakezdőnek nézik.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mi, Z-generációval foglalkozó szakemberek hosszú ideje mondjuk: újra kell definiálni dolgokat a pályakezdők és a vállalatok között. A szakmai alázat fogalmát közösen kell újratervezni. Az együtt dolgozó generációk tudását el kell fogadni. Az építő jellegű kritikákat pedig be kell építeni a munkába.

 

Magyarországon a cégek munkaerőhiánnyal küzdenek. Ezért mindenféle fortéllyal próbálják magukhoz csábítani a dolgozókat. Bármennyire is nehéz, a piacnak meg kell találnia azt a formát, amely támogatja a generációk közötti együttműködést. Ez nem könnyű feladat. Szerénytelenül állíthatom: karriertrénerek, coachok vagy viselkedéselemzők segítségével valamelyest könnyebb!


F. Takács István
viselkedéselemző | vezető coach

 

A cikk a Jobsgarden kutatási eredményeit használta. A felmérésben 700 pályakezdőt [17-30 év] és 200 hazai céget kérdeztek meg. 

F. Takács István képe
F. Takács István kvalifikál coach ACC minősítéssel, diplomás viselkedéselemző [pszichológia BA] és okleveles mediátor. 15 éve tanít egyetemen és középiskolában, közben karrierépítési és pályaválasztási tanácsadóként is rendszeresen dolgozik. 2017 óta tagja az ICF-nek. [F2F] Coaching Stúdió néven saját stúdiót alapított. „Ha cégvezetők keresnek, mindig elmondom: szűz vagyok a multik világában és azt tapasztalom, hogy éppen ebben van a business-erőm: nem égtem ki az üzleti világban! Sokéves tanári tapasztalat után kidolgoztam a junior coaching módszerét: ennek célja az Y- és a Z-generációs fiatalok karriercélú motiválása és munkaerőpiaci fejlesztése. Az a szakmám, hogy az embereket elvigyem oda, ahol lenni szeretnének. És elérjék azt, amit akarnak. Nem szólok bele az ügyfél életébe, hanem fejlesztem és átalakítom azt.”